BitsUpdate | Juni 2020

FPR – Fixed Price Repair för Scania ÅF

Marknaden förändras och verkstäderna behöver kunna erbjuda fler fasta priser för sina tjänster. Därför har FPR, Fixed Price Repair-systemet, utvecklats för Scania Återförsäljare. Gränssnittet mellan FPR och AutoMaster har installerats för samtliga Scania ÅF.

– Vi har tidigare använt oss av ”egna” paket vid exempelvis leveransutrustningar, säsongsrelaterade kampanjer vilket givetvis har fungerat men det har krävts mycket extrajobb. Man har varit beroende av att någon jobbat med detta internt och haft det som intresse, vilket märktes framförallt efter att ”Scania-aktuellt” försvann. Där fanns nämligen nationella kampanjer att tillgå.

Detta menar Michael Larsen, servicemarknadschef på Be-Ge Lastbilar AB. Några av Be-Ge Lastbilar synpunkter kring fördelarna med FPR lyder:

  • Man kan lägga in prisjusteringar inom vissa tidsperioder som därefter återgår till ordinarie pris, exempelvis kampanjer mm.
  • Våra säljare kan lägga in priserna direkt vid kundoffert, slipper överraskningar som annars kan uppstå vid leverans och fakturering. Allt material och arbete finns då med och även fabriksförberedelser som säljarna kan ta i beaktning.
  • Samma prissättning på våra olika driftställe, vi slipper interna prisskillnader både vid interna & externa kunder då man även kan kundnummerstyra priserna i FPR, då främst försäljningsavdelningen.
  • Uppdaterade priser, vid tillverkning av egna paket har det alltid släpat efter prismässigt om man inte har haft koll, kampanjer har varit tillgängliga efter slutdatum etc.
  • Enkelheten, att man kan kopiera och skapa egna, slippa uppfinna hjulet. Snabbt och enkelt att acceptera centralt tillverkade paket byggda på Scania & VRS material.
  • Möjligheten att vi framöver kan implementera efterfordon och påbyggnationer i FPR. Finns ju vissa FPR på släpbroms idag och tillsammans med VRS-sortimentet kan man också bygga FPR på väldigt mycket mer – stor utvecklingspotential.
  • Kund får snabba och exakta offerter, man slipper leta och gå igenom jobb, material, paket-Multi. Allt på samma ställe och framförallt kan man boka ett jobb vid disken innan kund åker till en konkurrent och kollar pris.
  • Bättre lönsamhet genom korrekt prissättning.

Har du frågor? Kontakta Peter Ramén på Scania Sverige AB eller skicka ett mejl till info@bitsdata.se så hjälper vi dig.