BitsUpdate | Februari 2021

Lyckas vara en attraktiv arbetsgivare

”Medarbetarna är företagets viktigaste resurs”. Har du hört den förut? Jag skulle gissa det. Men vad innebär uttrycket? Hur vet man om man är en attraktiv arbetsgivare och hur jobbar man för att bli det?

eNPS – Employee Net Promoter Score

eNPS är ett omtyckt verktyg för att mäta företagets medarbetarnöjdhet. Det bygger på enkla frågeställningar till medarbetarna, exempelvis ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss som arbetsgivare?”. Medarbetarna ger sina svar på en skala mellan noll och tio, där noll motsvarar ”inte alls sannolikt” och tio motsvarar ”mycket sannolikt”. Därefter kan medarbetarnas svar sorteras i följande grupper:

  • Detractors (de som svarat 0-6)
  • Passives (de som svarat 7-8)
  • Promoters (de som svarat 9-10)

Givetvis strävar en arbetsgivare efter att ha många Promoters, alltså så många ambassadörer som möjligt. Medarbetare som trivs och är stolta över sin arbetsplats är ovärderliga för ett företag – de sprider det goda ryktet och synliggör indirekt företagets värderingar och kultur. Man kan kalla det ”employee word of mouth”, vilket kan översättas till ”mun till mun-effekten bland medarbetare”. 

Men det här händer inte av sig själv. För arbetsgivaren gäller det att bygga en kultur som gör att medarbetarna känner stolthet. Företag som är duktiga på att arbeta med dessa frågor lyckas ofta bättre med att både rekrytera nya talanger och att behålla dem.

Tre grundläggande tips:

  1. Var tydlig med vad ni som företag/arbetsgivare står för. Ge konkreta exempel så att medarbetarna förstår ännu bättre vad det innebär.
  2. Synliggör och lyft fram era medarbetare, både internt och externt.
  3. Uppmuntra användningen av sociala kanaler.

Har du några tankar kring employer branding och att vara en attraktiv arbetsgivare? Vad betyder en attraktiv arbetsgivare för dig som medarbetare? Dela gärna med dig av tankar och idéer genom att mejla mig: Maria.danielsson@bitsdata.se

Maria Danielsson
HR Bits Data