BitsUpdate | Mars 2021

Q&A med supporten

Möt Frida och Jonna, två av våra skickliga medarbetare på supporten! Båda jobbar på vår First Line, där du som användare först hamnar när du kontaktar oss. Både Frida och Jonna besitter bred kunskap och tillsammans kompletterar de varandra på ett mycket bra sätt. Själva säger de: ”Vi kan lite om allt – och lite till”. BitsUpdate-redaktionen fick chansen att ställa några frågor till Frida och Jonna.

Vad är det bästa med ert jobb?

– Vi kommer i kontakt med så många olika människor och det är stor variation på de ärenden vi tar emot. Ingen dag är den andra lik.

Vad gör att just ni passar så bra på First Line?

– Vårt engagemang ligger i att skapa bra kundrelationer. Ett av våra mål är att våra kunder ska känna sig nöjda med oss redan innan vi löst deras ärende, och att de ska känna sig väl omhändertagna.

Vad är er uppgift som First Line-support?

– Vår uppgift är att fånga upp kunders ärenden och se till att vi har all nödvändig information som behövs för att antingen vi eller våra kollegor på Second eller Third Line ska kunna hjälpa till i ärendet.

Hur kan kunderna underlätta för supporten?

– Ha gärna ditt användarnamn för AutoMaster tillhands när du ringer till oss, då det är på detta vi registrerar ditt ärende. Du får gärna vara tydlig med vilket program du jobbar i. Vi behöver ha en så utförlig beskrivning av problemet som möjligt, gärna med bilder. Glöm inte att skriva vilken arbetsorder det gäller, registrering- eller beställningsnumret på en bil. Vi behöver oftast veta vilket driftställe ni jobbar på men återförsäljarnummer är också bra att skriva till. Saknas denna information i ärendet så återkommer vi med frågor för att få in de uppgifter vi behöver.

Jonna Agnekrans och Frida Sanderfelt.

Frida och Jonna svarar på några vanliga frågor och supportärenden:

Saknar skrivare i AutoMaster
– Ta reda på vad den skrivare du saknar heter i AutoMaster, sedan kan du kontakta oss så hjälper vi dig. Har du en kollega som har samma inställningar, kan även dennes användarnamn vara bra att ha till hands.

AutoMaster har låst sig
– Vi kollar om det är på dig som användare det låst sig eller om det ligger en databaslåsning och åtgärdar detta direkt när du kontaktar oss så ni kan arbeta.

Behörigheter i AutoMaster
– Alla beställningar på behörigheter behöver komma från behörig beställare. Hör av er till er IT-avdelning så hjälper de er genom att lägga en beställning.

Öppna kassan vid negativt saldo
– För att kunna öppna en kassa med negativt saldo behöver vi justera en parameter. Ring in till oss så hjälper vi er på en gång!

Ångra delning, kreditera rader
– Om en order är delfakturerad kan man inte ångra en delning/kreditera rader. Då behöver man kreditera hela ordern och göra om den på nytt. Kontrollera ordern noga innan ni fakturerar!

Ingen nätuppkoppling
– Hör med kollegor om de har samma problem. Om så är fallet kan ni höra med er interna IT som får kontrollera utrustningen, starta om och sedan ringa in till oss. Är det bara du, kolla med intern IT innan ni kontaktar oss ändå.

Fordonet finns redan
– Ibland händer det att verkstaden hinner skapa en instans på en bil innan den är inköpt. När man försöker ändra chassi- och registreringsnummer får man upp att fordonet redan finns. Hör av er till oss så hjälper Bilmarknadssupporten er med det.

Välkommen till oss på supporten!

Självserviceportal: https://topdesk.bitsdata.se
(Logga in med samma uppgifter som till AutoMaster, utan bitsdata\ framför)

Telefon: 08-505 55 700 (07:00-17:00)

E-post: support@bitsdata.se

Kommer du inte in i vår Självserviceportal? Den är ej kompatibel med Internet Explorer längre. Prova en annan webbläsare och se om det går bättre. Om inte – ring till oss!

Vi får återkommande frågor som rör andra system än de vi tillhandahåller. Därför finner ni här uppgifter till de mest efterfrågade kontakterna:

Din Bil IT, tel. 08 503 33 100
(Behörigheter/lösenord till Automaster samt e-postfrågor).

VGS, tel. 08 553 866 52
(ELSA/ETKA, SAP, SAGA2, SAMS och InSider).

Scania IT, tel. 08 553 81795
(Reflex och Grillen).