BitsUpdate | September 2021

Positiv effekt sedan Bits Data infört beredskap

Natten den 20 september gjordes ett planerat och aviserat arbete hos en av våra leverantörer. Efter arbetet stod tyvärr många utan nät och saknade möjlighet att koppla upp sig via VPN. Men tack vare Bits Datas beredskap för allvarliga ärenden så startade felsökningen redan kl. 06.00.

Susanne, du hade beredskap vid detta tillfälle; berätta hur du gick tillväga?

– Jag reagerade redan kl 05.30 på att VPN inte fungerade, men tänkte att vissa servrar startar om på morgonen, så jag avvaktar lite. Kl 05.50 gick det fortfarande inte att komma in via VPN, så då startade jag upp Top Desk för att se ifall vi fått in ärenden kring problem med VPN – många av våra ÅF börjar tidigt. Det hade inkommit ett ärende från en ÅF gällande VPN, vilket gjorde att jag agerade och ringde till vår leverantör. De var snabba på bollen och överlämnade omgående frågan till det team som utfört nattens arbete. Rätt snart insåg vi att det var ett större fel än vad det först såg ut som. Ett så kallat allvarligt ärende skapades och vi informerade de kunder som skapat ärenden hos oss. Vi kunde inte lägga ut information på extranätet eftersom vi inte hade tillgång till det. Kl. 07.45 var så nätet/VPN igång igen.  

Vilken positiv effekt fick detta för våra ÅF? 

– Tjänsterna var uppe betydligt snabbare än vid tidigare tillfällen, flera ÅF hörde av sig och var positiva till den snabba lösningen. 

Fakta om beredskapen: 

Fyra personer på Bits Data jobbar i ett rullande schema i beredskapen; Susanne och Viktor från Servicemarknad, Jonna från First Line, samt Oscar från Bilmarknad.

Beredskapstider:

Vardagar kl. 06.00-07.00 och 17.00-22.00
Lördagar kl. 09.00-16.00
Beredskapen har inställelsetid om 60 minuter, missat samtal ska vara återkopplat inom 15 minuter.

Vem får ringa?

Varje ÅF:s IT-ansvarige har tillgång till beredskapens telefonnummer. Det är endast IT-ansvarig som får ringa in en anmälan, uppgiften går ej att delegera till någon annan person.

När får IT-ansvarige ringa beredskapen?

Vår beredskap är tillgänglig för att hantera kritiska störningar, dvs när delar av er verksamhet inte kan arbeta på grund av IT-störningar i AutoMaster. Vanliga frågor eller incidenter anmäler ni som vanligt till supporten: support@bitsdata.se 

Exempel 1: En arbetsorder har fastnat och det går inte att slutföra arbetet på arbetsordern, andra arbetsordrar går bra.
> Detta är inte ett kritiskt fel, så under beredskapstid skickas ärendet till support@bitsdata.se.

Exempel 2: Alla på vårt driftställe blev utkastade från AutoMaster och nu kommer ingen in.
> Ring beredskapens journummer, då detta är ett kritiskt fel.