BitsUpdate | Mars 2022

First line support hälsar

Här följer ett gäng praktiska tips från supporten, kanske kan du få med dig något matnyttigt och användbart!

Tips 1:

När ni loggar in på rds.bitsdata.se ska ni använda er utav bitsdata\användarnamn
Om det gäller våra rapporter loggar ni in med bitsdata.ad\användarnamn

______________

Tips 2:

Ibland kan ett driftställe drabbas av en så kallad databaslåsning i AutoMaster. Den visar sig i form av att det låser sig för samtliga användare och programmet ”snurrar”. Detta sker oftast när en användare ställt en fråga i systemet och inte svarar på den, utan till exempel lämnar sin plats. Bra att tänka på här är att inte allt för ofta sker dessa låsningar under lunchen. Så ett tips är att gärna stänga ned arbetsprogrammet när du går på rast.

Märker ni att det snurrar för alla kan ni snabbt ringa till oss så kan vi se om och vem som utgör databaslåsningen.

För att ditt AutoMaster ska må bra, dina skrivare fungera som de ska och minska risken att stöta på fel rekommenderar vi att du varje dag när du går hem loggar ut ur fjärrskrivbordet (Bits Datas miljö). Detta gör du genom att gå via Start > User > Sign out.

Skulle ni stöta på att ni har tappat en skrivare, eller att arbetsorderprogrammet fastnat för er kan ni även då prova att logga ut via ovan rutin: Start > User > Sign out och sedan vänta en ca 30-60 sekunder innan ni loggar in igen så ska det ha nollställt sig och ni får ”börja om”.

______________

Tips 3:

Vi vill även passa på att tipsa er om att i vår självserviceportal finns det kunskapsartiklar där ni själva kan söka information. Dessa når ni genom att logga in på https://bistdata.topdesk.net med ert användarnamn (utan bitsdata\ framför) och ert befintliga lösenord som ni använder i t ex AutoMaster.