Digitalisering i pandemins fotspår: Supportchefens tips för att klara av det dagliga arbetet hemifrån

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.5″ custom_margin=”20px||20px||false|false” custom_padding=”10px||10px||false|false”][et_pb_row _builder_version=”4.4.5″ custom_padding=”||12px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.5″][et_pb_image src=”https://www.bitsdata.se/wp-content/uploads/2020/05/BitsData_logo_RGB_600px.png” title_text=”BitsData_logo_RGB_600px” _builder_version=”4.4.5″ width=”150px”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.6.1″ text_font=”Barlow|600|||||||” text_text_color=”#01baf0″ text_font_size=”20px” custom_margin=”||10px|||” custom_padding=”||10px|||”]

BitsUpdate | September 2020

[/et_pb_text][et_pb_post_title meta=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.4.5″ title_font=”Barlow||||||||” title_text_align=”left” title_text_color=”#22003d” title_font_size=”38px” custom_margin=”0px||0px||false|false”][/et_pb_post_title][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.4.5″ custom_margin=”-3px|||||” custom_padding=”6px|||||” locked=”off” collapsed=”off”][et_pb_row _builder_version=”4.4.5″ custom_padding=”9px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.5″][et_pb_text _builder_version=”4.6.1″ text_font=”Barlow|700|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”20px” text_line_height=”1.5em” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Jag vill inte påstå att pandemin som vi just nu genomlider på något sätt är något bra, den har drabbat oss alla på olika sätt. En stor utmaning för många personer och bolag har varit att ställa om till nya förutsättningar. Vissa företag har insett att de nu behöver nya verktyg medan många företag faktiskt har börjat använda de verktyg de redan har. Rådande situation har om något accelererat behovet av digitala verktyg. Enkla saker som att få en signatur på ett papper eller att ta en fika är svårare nu. Jag pratar såklart om utmaningen när delar av organisationen jobbar hemma.

I denna artikel vill jag lyfta fram ett par tips som kanske kan hjälpa er att navigera er nya, mer digitala verklighet.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ admin_label=”row” _builder_version=”4.4.5″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”4px|||||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.6.1″ text_font=”Barlow||||||||” text_text_color=”#000000″ text_line_height=”1.4em” width=”100%”]

Tips 1: Det mänskliga

Våra behov som människor förändras inte särskilt mycket bara för att förutsättningarna gör det, men hur vi kan hjälpas åt att tillmötesgå dom behoven kan förändras. Behoven jag tänker främst på är att kunna bolla tankar, idéer och problem eller bara det där kaffesnacket.

Försök att skapa ytor för just sådant. Det kan bland annat betyda att ha en tid bokad i kalendern när man kan ansluta eller ringa in för en digital fika, fler samarbetsmöten än tidigare och framförallt att välja telefonen eller videomöte istället för att maila.

Tips 2: Goda vanor

Vi har sagt det förut, och vi säger det igen. Det är viktigt att uppmuntra till att hålla goda vanor även vid hemarbete. Allt från att ta små pauser eller går ut på en promenad, till att man äter en ordentlig lunch istället för att nöja sig med en smörgås. Det kan också vara en god idé att börja dagen med ett morgonmöte, bara 5 minuter för att säga hej till varandra och ta upp saker som ni kan hjälpa varandra med. 

Tips 3: Verktygen

Om du, som vi, nyttjar en stor del av Microsofts eller annat företags tjänsteutbud så finns det gott om verktyg för att kunna samarbeta. Det kan vara värt att göra en inventering av befintliga verktyg och se över hur man kan arbeta med de man redan har. Samarbeta inte bara över era leveranser och arbete, utan samarbeta även med hur och vilka verktyg ni skall använda till vad. Våga experimentera med verktygen, och gör det tillsammans. 

Tips 4: Tänk nytt

Målsättningen med alla ovanstående tips bör inte vara ”Hur kan vi jobba precis som förut, trots att alla jobbar hemma?”, utan kan istället vara ”Nu när många jobbar hemifrån, hur skall vi då göra för att möta våra behov?”. Våga tänka och prova nytt.

Tips 5: Hämta inspiration

Det är inte bara ni eller vi som har samma utmaningar, det finns gott om inspiration bara en ”googling” bort. Det finns också massor med bra videos och tips på hur ni hanterar era utmaningar, bland annat på YouTube. Om du tror att vi på Bits Data kan hjälpa er med verktyg, inspiration eller problemlösning, var inte rädd för att kontakta oss.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.6.1″ text_font=”Barlow||||||||” text_text_color=”#000000″ text_line_height=”1.4em” width=”100%”]

Erik LindStåhl
Supportchef

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https://www.bitsdata.se/wp-content/uploads/2020/09/jobba-hemma1.jpg” title_text=”jobba-hemma1″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.6.1″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]