MVP – Nytt arbetssätt införs vid utveckling av nya tjänster

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.5″ custom_margin=”20px||20px||false|false” custom_padding=”10px||10px||false|false”][et_pb_row _builder_version=”4.4.5″ custom_padding=”||12px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.5″][et_pb_image src=”https://www.bitsdata.se/wp-content/uploads/2020/05/BitsData_logo_RGB_600px.png” title_text=”BitsData_logo_RGB_600px” _builder_version=”4.4.5″ width=”150px”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.7.7″ text_font=”Barlow|600|||||||” text_text_color=”#01baf0″ text_font_size=”20px” custom_margin=”||10px|||” custom_padding=”||10px|||”]

BitsUpdate | Januari 2021

[/et_pb_text][et_pb_post_title meta=”off” featured_image=”off” _builder_version=”4.4.5″ title_font=”Barlow||||||||” title_text_align=”left” title_text_color=”#22003d” title_font_size=”38px” custom_margin=”0px||0px||false|false”][/et_pb_post_title][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.4.5″ custom_margin=”-3px|||||” custom_padding=”6px|||||” locked=”off” collapsed=”off”][et_pb_row _builder_version=”4.4.5″ custom_padding=”9px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.5″][et_pb_text _builder_version=”4.7.7″ text_font=”Barlow|700|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”20px” text_line_height=”1.5em” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

När ett nytt behov har identifierats och ett beslut om att utveckla en ny tjänst har tagits kommer Bits Data att börja arbeta på ett nytt sätt. Det nya arbetssättet är hämtat från startup-världen och kallas Minimal Viable Product (MVP). Begreppet har som syfte att initialt verifiera om den tänkta lösningen ger den nytta som det är tänkt.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ admin_label=”row” _builder_version=”4.4.5″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”4px|||||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.7.7″ text_font=”Barlow||||||||” text_text_color=”#000000″ text_line_height=”1.4em” width=”100%” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Vilka är de minsta tänkbara funktioner som behövs för att testa om den nya tjänsten ger nytta för återförsäljaren (ÅF)? Det skulle t.ex. kunna handla om att skapa en prototyp, för att därefter testa den ihop med en eller ett par ÅF.

Bits Data behöver nu hjälp. Vi letar efter en ÅF i behov av den nya tjänsten som är tänkt att utvecklas, och som är intresserad av och förstår vad det innebär att delta i ett tidigt skede. Bits Data begränsar de timmar och den kalendertid som behövs för att ta fram den första versionen av tjänsten alternativt en prototyp. 
Väcker prototypen tillräckligt intresse för att ta nästa steg? Om inte, så läggs idén troligen ner eller så testas en annan variant utifrån den nyvunna kunskapen. 
Om svaret är ja, har en återkoppling på nyttan tagits emot.

Nästa fråga som ställs till de ÅF som får se prototypen är: Är detta tillräckligt intressant för att ni skulle använda tjänsten i er verksamhet om vi skulle realisera prototypen? Om svaret är ja även på denna fråga utvecklas minsta möjliga funktionalitet som resulterar i den efterfrågade nyttan och tjänsten kan då lanseras. Därefter följer vidareutveckling i ett eller flera steg av den funktionalitet som bedöms ge ökad nytta för ÅF. Själva idén är att bara utveckla det som ger ökad nytta och som den testande ÅF anser sig vilja fortsätta att använda och betala för. Funktioner för de som ska förvalta och administrera den nya tjänsten utvecklas på motsvarande sätt.

På vilket sätt skiljer sig detta från tidigare utvecklings- och projektmetodik? Jo, i traditionella projekt utvecklar man linjärt, t.ex. först del 1, som i sig inte kan användas, så del 2, 3, 4 och så vidare tills hela den tänkta tjänsten är utvecklad. I slutet av projektet släpps hela lösningen till en pilot för att bekräfta att tjänsten uppfyller de specificerade funktionerna. Först då ges återkoppling på om behovet är uppfyllt och om tjänsten är tillräckligt bra för att ÅF fullskaligt ska vilja införa användandet i sin verksamhet. Med MVP kan man i ett tidigare skede verifiera om den planerade lösningen ger den förväntade nyttan, vilket är både kostnadseffektivt och tidseffektivt.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https://www.bitsdata.se/wp-content/uploads/2020/12/natverk3.jpg” title_text=”natverk3″ show_in_lightbox=”on” _builder_version=”4.7.7″ hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]